عروسك باربي طي سالهاي طولاني حياتش بارها و بارها تغيير شكل داده تا خود را با دوره و زمانه و شرايط وفق دهد و از آغاز تا به امروز اتهامات زيادي نيز بر او وارد شده است. عروسكي كه در ابتدا به اين قصد ساخته شد كه در دختربچهها احساس توانمندي ايجاد كند و به آنان القا كند كه «هر كاري ميتوانند بكنند» به دفعات بسيار به جنسيتزدگي محكوم شد و جنجالهاي متعددي بر سر القاي فرم خاصي از بدن، انحصار مدلها به مليت و رنگ پوستي خاص، اثرات رواني منفي و غير از آن به پا شد. با وجود اين و بهرغم تمام مخالفتها، پس از بيش از نيم قرن، باربي شمايلي شناختهشده در سراسر جهان است و تاريخچه جذابي دارد.
تولد باربي
پيش از باربي، عروسكهاي كودكان اغلب شبيه بچه و نوزاد ساخته ميشدند، اما روث هندلر، طراح باربي متوجه شد كه دخترش باربارا هنگام بازي با عروسكهاي كاغذياش نقشهاي بزرگسالانه به آنان اختصاص ميدهد. پس از اين مشاهده روث هندلر در سفري به سوئيس به عروسكي آلماني به نام بيلد ليلي برخورد كه برخلاف عروسكهاي متعارف، زني بود با پاهاي كشيده و موهاي بور و چشمهاي درشت كه طبق شخصيت يك كميكبوك طراحي شده بود. هندلر با الهام از بيلد ليلي عروسك باربي را به نام دخترش باربارا و بعدها نسخه مذكر آن را به نام پسرش، كن، طراحي و شركت متل كه همسرش اليوت هندلر از موسسانش بود آن را توليد كرد.
باربي بچهداري ميكند
در ۹ مارس ۱۹۵۹، اولين عروسك باربي با لبهاي سرخ، خط چشم مشكي، ابروهاي كماني و دم اسبي قهوهاي يا بور مدل اودري هپبورني در جشنواره بينالمللي اسباببازي نيويورك بهنمايش درآمد و در همان سال اول توليد، بيش از ۳۰۰هزار عدد از آن به فروش رفت. در دهه ۱۹۶۰ كه با ورود كندي به كاخ سفيد آغاز شد و با آمدن نيكسون پايان يافت، ظاهر باربي نيز به تناسب تحولات سياسي و اجتماعي آمريكا تغيير كرد و سبك شيكپوش و لباسهاي رنگارنگ ژاكلين كندي، بانوي اول آمريكا، جايگزين شكنندگي و موهاي پفدار باربي قديمي شد.
حتي براي اولين بار باربي با موهاي قرمز، زانوهاي تاشو و چشماني كه باز و بسته ميشدند به بازار آمد. همزمان با تغييرات ظاهري چشمگير، تفاوتهايي اساسي نيز در سبك زندگي او پديدار شد. با ظهور كن، اين زوج وارد خانه رويايي خود شدند و باربي
شنبه ۰۴ دی ۰۰ | ۱۳:۵۷ ۳۴ بازديد
قيمت عروسك باربي حامله مشغول بچهداري شد. در همين دهه بود كه اولين باربي سياهپوست نيز توليد شد. اولين جنجال بزرگ در سال ۱۹۶۳ با معرفي باربي بچهدار بهپا شد.
اين باربي با دامن بلند صورتي و تعدادي لوازم جانبي از جمله عينكي با قاب پهن، گهواره بچه، تلفن، چند بطري آب گازدار و يك كتاب به بازار عرضه شد. متاسفانه عنوان اين كتاب «چگونه لاغر شويم» بود و تنها يك صفحه و يك توصيه داشت: «غذا نخور.» واكنشهاي شديد در اين باره مانع شركت مَتل نشد تا مدلهاي بعدي را نيز به همراه همين كتاب و ترازويي كه روي ۵۰ كيلوگرم ثابت مانده بود توليد نكند.
تا كنون نظري ثبت نشده است